do koszyka |
do koszyka |
do koszyka |
do koszyka |
do koszyka |
do koszyka |
do koszyka |
do koszyka |
do koszyka |
KURS JĘZYKA C++ PODSTAWY
00. Informacje ogólne - wstęp 01. Praca z konsolą - początki - cout 02. Zmienne (int, float, double) 03. Konsola cd. - cin 04. Zmienne tekstowe - (char, string) 05. Operatory 06. Instrukcje warunkowe (if - else, switch - case) 07. Pętle (for, while) 08. Instrukcje warunkowe cd. 09. Break, Continue 10. Funkcje 11. Zakresy ważności 12. Tablice zmiennych 13. Mała powtórka :))) 14. Struct - struktury 15. String, Vector - wstęp do STL 16. Wskaźniki, referencje 16a. Wskaźnik do typów prostych 16b. Wskaźnik do funkcji 16c. Operatory new i delete 16d. Referencje 17. Pliki źródłowe i nagłówkowe Zadania powtórzeniowe 18. Class - klasy 19. Konstruktor , destruktor 20. Argumenty domyślne, przeciążanie (przeładowanie) funkcji i operatorów C++ FAQ: 01. Operacje na plikach, odczyt/zapis02. Nie działa mi polecenie gotoxy() co robić ? 03. Jaki podręcznik do nauki C++ ? ostatnia aktualizacja: 29.08.2005 PRACA Z KONSOLĄ - POCZĄTKI
Na początek nasze środowisko przygotowuje nam podstawę naszego programu - jego szkielet, który będziemy mogli rozbudowywać:
W chwili obecnej nie ma co się rozpisywać o tym co tu widzimy, na razie nie jest istotne co tu jest i po co, do tego dotrzemy w dalszych etapach nauki, na chwilę obecną istotne jest tylko to, że te kilka linii to już jest "nasz" pierwszy program gotowy do uruchomienia. Co robi ten program? Właściwie z naszego punktu widzenia nic, po prostu się włącza i jako, że nie zadaliśmy mu nic do zrobienia (to co widzimy przygotował nam wcześniej Dev-C) od razu kończy swoje działanie. Aby się o tym przekonać spróbujmy go uruchomić. Z menu Execute wybierz opcję Compile and run lub naciśnij jej odpowiadający skrót klawiszowy CTRL+F10 (skrótów nie warto się uczyć "na siłę" na pamięć z biegiem czasu same nam się utrwalą bo po prostu ułatwiają życie). Pojawia się okienko z pytaniem. W tej chwili kompilator pyta nas gdzie ma zapisać "kod źródłowy" naszego programu (prościej mówiąc pyta nas o to gdzie zachować plik tekstowy z tymi poleceniami które będziemy mu wydawać i które docelowo będą nazywały się naszym programem). Proponuję podać nazwę np. Lekcja pierwsza i nacisnąć SAVE. W tej chwili Dev-C sprawdza sobie czy to wszystko co ma podane (treść) jako nasz program ma sens, poszukuje błędów. Jeśli błędów nie ma program zostaje uruchomiony, nie ma nic do zrobienia więc od razu kończy swoje działanie. Program tak szybko się włączył i wyłączył, że właściwie nie zauważyliśmy czy cokolwiek się stało (można było zobaczyć tylko bardzo szybko pojawiające się i znikające czarne okienko). Aby zobaczyć, że cokolwiek "się dzieje" rozbudujmy nieco nasz program, dopisz brakujące linie. Włącz zmodyfikowany program (CTRL+F10), jeśli nie popełniłeś błędu przy wpisywaniu powinno ci się włączyć czarne puste okienko które czeka na naciśnięcie klawisza ENTER, po jego naciśnięciu program kończy swoje działanie. Kilka słów wyjaśnienia odnośnie naszych modyfikacji w programie. getch(); funkcja (co to jest funkcja wyjaśni się wkrótce) która czeka na naciśnięcie klawisza (w naszym wypadku klawisza ENTER) - getch skrót od słów get character (pobierz znak). #include <conio.c> polecenie które informuje Dev-C aby wczytał (include) plik o nazwie conio.c i dołączył go do naszego programu. W pliku conio.c jest opis (zasady działania) kilku funkcji m.in. naszego getch(); więc ta para w naszym programie musi występować razem. Bez tego pliku (z opisami) kompilator nie wiedziałby co to jest getch(); (co to robi) i nie byłby w stanie uruchomić naszego programu sygnalizując błąd. Pliki dołączane do naszego programu poleceniem #include to takie jakby "instrukcje obsługi/postępowania" dla poszczególnych funkcji. Najwyższy czas wprowadzić odrobinkę życia do naszego programu. Zajmiemy się teraz wyświetlaniem tekstów. W programie nowymi rzeczami są: funkcja cout oraz dołączenie pliku z "opisem" jej działania (iostream.h). Funkcja cout wysyła podany jej parametr (w tym wypadku tekst) na ekran (wyświetla go). cout - skrót od console output (pracujemy w konsoli nasz program jest aplikacją konsolową) << - operator wyjścia (informuje, że dane będą "wysyłane na zewnątrz") "" - w cudzysłowach podajemy tekst który ma zostać wyświetlony Przykładowe zastosowania instrukcji cout: cout << "Napis"; - wyświetlenie napisu cout << "napis 1" << "napis 2"; - wyświetlenie 2 napisów następujących po sobie cout << "napis1 \n napis2"; - wyświetlenie napisu, przejście do nowej linii (znak kontrolny \n), wyświetlenie drugiego napisu. Jak widzimy, wyświetlanie napisów zawsze rozpoczyna się w lewym górnym rogu okna programu, dzieje się tak dla tego, że w momencie włączania okna naszego programu wszystkie jego ustawienia są zerowane (w tym pozycja karetki) a funkcja cout wyświetlając napis na ekranie jego początek umieszcza w pozycji znaku karetki. Aby umieścić napis w innym miejscu możemy skorzystać z funkcji gotoxy(). Opis funkcji gotoxy znajduje się w pliku conio.c (plik ten już jest dodany do naszego projektu - nie ma potrzeby dodawać go po raz kolejny). Funkcja gotoxy przyjmuje dwa parametry wejściowe (x,y), są to współrzędne znaku ekranu nad którym funkcja ma ustawić karetkę. Funkcja gotoxy (goto x,y - idź do x,y), ustawia nam znak karetki w wybranym przez nas miejscu ekranu (pracujemy w trybie konsolowym więc ekran ma rozmiar 80x25 znaków) następnie funkcja cout wyświetla napis w miejscu ustawienia karetki. 1. Wyświetl kilka różnych napisów w różnych miejscach ekranu. 2. Przy pomocy poznanych funkcji "narysuj" na ekranie prostokąt, jak na poniższym rysunku. |
|