do koszyka |
do koszyka |
do koszyka |
do koszyka |
do koszyka |
do koszyka |
do koszyka |
do koszyka |
do koszyka |
KURS JĘZYKA C++ PODSTAWY
00. Informacje ogólne - wstęp 01. Praca z konsolą - początki - cout 02. Zmienne (int, float, double) 03. Konsola cd. - cin 04. Zmienne tekstowe - (char, string) 05. Operatory 06. Instrukcje warunkowe (if - else, switch - case) 07. Pętle (for, while) 08. Instrukcje warunkowe cd. 09. Break, Continue 10. Funkcje 11. Zakresy ważności 12. Tablice zmiennych 13. Mała powtórka :))) 14. Struct - struktury 15. String, Vector - wstęp do STL 16. Wskaźniki, referencje 16a. Wskaźnik do typów prostych 16b. Wskaźnik do funkcji 16c. Operatory new i delete 16d. Referencje 17. Pliki źródłowe i nagłówkowe Zadania powtórzeniowe 18. Class - klasy 19. Konstruktor , destruktor 20. Argumenty domyślne, przeciążanie (przeładowanie) funkcji i operatorów C++ FAQ: 01. Operacje na plikach, odczyt/zapis02. Nie działa mi polecenie gotoxy() co robić ? 03. Jaki podręcznik do nauki C++ ? ostatnia aktualizacja: 29.08.2005 BREAK, CONTINUE
break - najprościej mówiąc polecenie to służy do przerywania pętli (wcześniej break zostało wspomniane
przy instrukcjach switch-case). Myślę, że przykład wyjaśni wszystko.
Mamy pętlę która ma się wykonać określoną ilość razy - ile określa nam zawartość zmiennej i_jakaszmienna, niby wszystko ok pętla się wykona i po sprawie ale co w sytuacji gdy ilość wykonań pętli uzależniona jest od jakichś wcześniejszych obliczeń których wynik nie do końca jesteśmy w stanie przewidzeć, co jeśli zakładamy że pętla ma się wykonać np. maksymalnie 100 razy i NIE WIĘCEJ? Tu z pomocą właśnie przychodzi nam instrukcja break. for (int i_licznik=0 ; i_licznik < i_jakaszmienna ; i_licznik++) { if (i_licznik >= 100) break; //jeśli już wykonano pętlę 100 razy przerywamy jej wokonywanie } W podobny sposób instrukcję break można zastosować także przy pętlach budowanych na instrukcji while continue - dzięki temu poleceniu uzyskujemy dodatkową możliwość kontrolowania pracy pętli. Załóżmy, że chcemy wyświetlić na ekranie wszystkie liczby parzyste z zakresu pomiędzy 1 a 100. for (int i_licz=0 ; i_licz < 100 ; i_licz++) { if ((i_licz % 2) == 0) //jeśli reszta z dzielenia przez 2 wynosi 0 to jest to liczba parzysta { cout << i_licz << "\n"; } } Na ekranie zostaną wyświetlone liczby parzyste. Ale gdzie tu miejsce dla instrukcji continue? for (int i_licz=0 ; i_licz < 100 ; i_licz++) { if ((i_licz % 2) == 1) continue;//jeśli reszta z dzielenia przez 2 wynosi 1 to jest to liczba nieparzysta cout << i_licz << "\n"; } W perwszym przykładzie omijaliśmy wyświetlanie liczb w odpowiednich miejscach teraz instrukcją continue powodujemy przerwanie jednego obiegu pętli i rozpoczęcie jej od nowa oczywiście ze zwiększonym licznikiem pętli (zmienna i_licz). Być może nie za często będziesz mieć okazję do zastosowania instrukcji continue ale warto o niej wiedzieć bo w niektórych przypadkach dzięki jej zastosowaniu naprawdę można sobie "ułatwić życie". Słyszałem, że daję za mało ćwiczeń do samodzielnego rozwiązania, dzisiaj postaram się to nadrobić. Następnym razem zajmiemy się czymś odrobinę trudniejszym więc warto by było odświerzyć sobie całą zdobytą wiedzę. 1. Napisz program który wyświetli na ekranie liczby nieparzyste z zakresu: 1000 - 1100 2. Napisz program który poprosi o 2 liczby i w jednym słupku wyświetli wszystkie liczby parzyste z podanego zakresu a w drugim słupku liczby nieparzyste. program ma sprawdzać: - czy zakres liczb nie jest zbyt duży - różnica liczb może wynieść maksymalnie 50 - czy podane liczby są liczbami ujemnymi (wtedy należy zmienić ich znak na dodatni) 3. Napisz program który poprosi o podanie 10 liczb, następnie program ma wyliczyć średnią z podanych liczb i wyświetlić ją na ekranie. Dodatkowo powinien wyświetlić także liczbę największą i najmniejszą z podanych. |
|